10ژانویه 2022- یکی از مجله‌های خبری-تحلیلی ایالات متحده (U.S. News and World Report) رژیم غذایی مدیترانه ای را به عنوان بهترین رژیم غذایی برای دیابت و بهترین رژیم غذایی کلی برای سال 2022 معرفی کرد.

علیرغم نیاز آشکار افراد مبتلا به دیابت به پیروی از یک رژیم غذایی سالم، متخصصان سلامت هنوز در مورد اینکه رژیم غذایی یک فرد خاص مبتلا به دیابت دقیقاً باید چگونه باشد، اختلاف نظر دارند. به عنوان مثال، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی کم کالری و جایگزین‌های غذایی ممکن است به افراد مبتلا به چاقی و دیابت کمک کنند تا کاهش وزن و بهبودی از دیابت را تجربه کنند. اما چنین رژیم­هایی برای افرادی که سعی در کاهش وزن ندارند، مناسب نیستند. با این حال مطالعات نشان می دهد که برای افراد مبتلا به چاقی و دیابت، اولویت دادن به کاهش وزن نسبت به پیروی از یک رژیم غذایی به طور کلی سالم، منطقی است و در مورد کنترل قند خون برای افراد مبتلا به دیابت، حداقل یک مطالعه نشان داده است که یک رژیم غذایی فردی - بر اساس میکروبیوم روده، سن و فعالیت بدنی فرد - ممکن است بهترین رویکرد باشد.

با این حال، بسیاری از مردم خواهان یک گایدلاین یا راهنمای سلامت عمومی هستند، و اینجاست که آخرین رتبه‌بندی‌های رژیم غذایی وارد کار می‌شوند. گروهی متشکل از 27 متخصص در زمینه‌های تغذیه، دیابت، سلامت قلب و کاهش وزن، 40 رژیم غذایی مختلف را به عنوان بخشی از این فرآیند بررسی و به آنها امتیازاتی در زمینه‌هایی مانند سهولت دنبال کردن، احتمال کاهش وزن، و اثربخشی برای پیشگیری یا مدیریت دیابت و بیماری قلبی می دهند. در یک بیانیه مطبوعاتی در مورد این رتبه بندی، U.S News  اشاره کرد که هر فردی که قصد ایجاد تغییرات اساسی در رژیم غذایی خود دارد باید با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مانند یک پزشک یا یک متخصص تغذیه مشورت کند تا بتواند هر گونه نگرانی از مشکلات خاص سلامتی در مورد خود را برطرف کند.

رژیم مدیترانه ای بهترین رژیم برای افراد مبتلا به دیابت است

برای بهترین رژیم غذایی کلی، رژیم مدیترانه ای - که بر کاهش گوشت قرمز، قند و چربی اشباع شده تاکید دارد و در عین حال حاوی سبزیجات، میوه ها، آجیل، غلات کامل و منابع کم پروتئین بیشتری است - برای پنجمین سال متوالی رتبه اول را به خود اختصاص داد.

دو رژیم غذایی که در رتبه های بعدی قرار گرفتند: رژیم  DASH، که برای کاهش فشار خون طراحی شده است، و رژیم غذایی انعطاف پذیر یا flexitarian diet، بودند که رژیم غذایی انعطاف پذیر بر غذاهای گیاهی سالم از جمله پروتئین گیاهی تاکید دارد. برای انتخاب رتبه ی دوم بهترین رژیم غذایی برای دیابت، پس از رژیم مدیترانه‌ای، رقابتی بین رژیم غذایی انعطاف‌پذیر و رژیم گیاهخواری وجود دارد که تمام محصولات حیوانی را حذف می‌کند. این مجلهاشاره کرد که اگرچه رژیم گیاهخواری ممکن است برای دیابت و بیماری قلبی مفید باشد، اما برای بسیاری از افراد کاملاً محدود کننده به نظر می رسد و ممکن است پیروی از آن در مقایسه با یک رویکرد انعطاف پذیرتر - مانند رژیم غذایی انعطاف پذیر - پایدار و دائمی نباشد.

رژیم مدیترانه ای همچنین رتبه اول را برای ساده ترین رژیم غذایی، بهترین رژیم غذایی برای تغذیه سالم، بهترین رژیم غذایی گیاهی و بهترین رژیم غذایی برای سلامت قلب(همراه با رژیم Ornish، یک برنامه غذایی هدفمند برای سلامت قلب)به خود اختصاص داد. شایان ذکر است که بیشتر توصیه های این رژیم‌های غذایی همپوشانی زیادی با هم دارند مانند مصرف انواع سبزیجات، میوه‌ها، لوبیاها و سایر حبوبات، آجیل و دانه‌ها، و منابع پروتئین بدون چربی، در عین حال اجتناب یا کاهش مصرف گوشت قرمز، غذاهای سرخ شده، شکر، نمک و مواد غذایی بسیار فرآوری شده.

دکتر David Katz، رئیس ابتکار عمل سلامت واقعی و مدیر سابق مرکز تحقیقات پیشگیری ییل، در بیانیه مطبوعاتی گفت: تأثیر رژیم غذایی بر سلامتی در طول زندگی را نمی توان نادیده گرفت. در حالی که مضامین تغذیه خوب برای سلامتی بلندمدت و کوتاه مدت به خوبی تثبیت شده است، انواع مختلفی از رژیمهای غذایی وجود دارند که امکان «شخصی‌سازی» مزایای تغذیه ای عالی را فراهم می‌کنند که باید به آنها توجه بیشتری شود.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/01/10/mediterranean-diet-ranked-best-for-diabetes-in-2022/